در آستانه اینشورتک سامیت 2024 و تولد یک‌سالگی:

نقشه اینشورتک ایران برای دومین بار بروزرسانی شد

19 اسفند 1402
شناسه : 792
منبع:

نقشه اینشورتک ایران که نخستین بار در اسفند 1401 به همت مرکز نوآفرینی بیمه و مالی پلنت تهیه و تدوین شده بود، در اسفند 1402 برای دومین بار بروزرسانی شد.

پویایی این نقشه که به نوعی پویایی اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه را نشان می‌دهد، حاوی نکات جالب توجهی است که ذیلا به آن‌ها اشاره می‌شود.

در بخش رسانه‌ها، حذف شدن رسانه بیمه دیجیتال اتفاق قابل تاملی است که می‌تواند نشان‌دهنده عدم ظرفیت کافی برای حضور همزمان چند رسانه با موضوع اینشورتک در صنعت بیمه باشد. البته چنانچه این گمانه‌زنی درست باشد، جای بسی تامل است؛ چرا که فعالیت رسانه‌ای و وجود نگاه نقادانه رسانه‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌بخشی‌هایی که از طریق رسانه‌های تخصصی صورت می‌گیرد، باعث پویایی و رشد صنایع و روندهای مهم می‌شود و نبودشان اتفاق خوش‌یمنی نیست.

در بخش اینشورتک‌های فرایند بیمه‌گری، شرکت الفت در حوزه بیمه‌های درمان اخیرا فعال شده است. در بخش مشاوره بیمه‌ای، بیدبرگ تمرکز خود را به‌طور کامل روی بیمه‌های اجتماعی و قانون کار گذاشته و از نقشه حذف شد، اما حضور چت‌بات بیمه‌ای تماسینو، درست همزمان با اوج‌گیری موضوع هوش مصنوعی در دنیا و متعاقب آن در صنعت بیمه، نکته جالبی است که می‌تواند به نوعی حکایت از همگامی فعالان فناوری و اینشورتک دنیا با روندهای فناوری دنیا داشته باشد.

شلوغ‌ترین بخش نقشه که کارگزاران آنلاین بیمه را دربر می‌گیرد، روز به روز شلوغ‌تر می‌شود و با وجود رقابت شدیدی که در این بخش از بازار دیده می‌شود به نظر می‌رسد که همچنان متقاضیان مجوز مربوطه، آن را پرسود می‌دانند. در بروزرسانی جدید مشاهده می‌شود که کارگزاری شرکت مینو، بیمه‌لند، ویستا بیمه و ... به نقشه اضافه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که به زودی دیگر فضایی برای اضافه شدن کارگزاران آنلاین جدید روی نقشه وجود نداشته باشد. در بخش دیگر مقایسه قیمت و فروش آنلاین، یعنی فروشندگان آنلاین بیمه در کنار سایر کالاها و خدمات، اخیرا علی‌بابا وارد حوزه فروش محصول بیمه مسافرتی شده و با توجه به اهمیت روند بیمه‌های تعبیه‌شده در صنعت بیمه دنیا و ورود قبلی اسنپ، دیجی‌کالا، ایرانسل و همراه اول (که غول‌های فناوری ایران به شمار می‌روند) به این حوزه، شاید بتوان این اقدامات را درگاه و مقدمه‌ای برای ورود به بازار بیمه‌های تعبیه‌شده توسط این شرکت‌ها دانست.

در خلوت‌ترین بخش نقشه، یعنی اینشورتک‌های نوآوری محصول، بیمه کارما به دلیل پیدا نشدن شریک در حوزه بازیافت شکست خورده و از نقشه خارج شد، اما خبر خوش آن‌که استارتاپ ست‌ریسک که در حوزه بیمه پارامتریک محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند به میدان آمده تا بیمه محصولات کشاورزی را وارد بازار بیمه‌های بازرگانی کند. با توجه به اینکه آیین‌نامه شرکت‌های فناور بیمه‌ای اخیرا توسط بیمه مرکزی تصویب شده و همچنین با توجه به خلوت بودن و بکر بودن این بخش از اکوسیستم، فضای خوبی برای فعالیت در این بخش ایجاد شده و فعالان و علاقمندان اینشورتک می‌توانند ایده‌های خود را به این سمت از بازار هدایت کنند.

در بخش شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری، اخیرا کارخانه نوآوری آمپر با شتابدهنده آمپرچنج خود وارد عرصه اینشورتک شده و استارتاپ هزاره سوم که در بخش توانمندسازان (بخش 8) وارد نقشه اینشورتک شده است، محصول این شتابدهنده می‌باشد. در بخش توانمندسازان، بیمه‌گرافی نیز به نقشه اضافه شده که چندین سال است در حوزه کار با داده‌های صنعت بیمه و ارائه گزارش‌های تحلیلی بر اساس این داده‌ها، فعالیت‌های جالب توجهی می‌کند.

در مجموع، آیند و روندها در اکوسیستم اینشورتک و نوآوری صنعت بیمه ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد که با گام‌های موثر و متحولانه‌ای که اخیرا بیمه مرکزی در راستای اصلاح و بروزرسانی آیین‌نامه‌ها و ساختارها برداشته است، فضا و فرصت برای فعالیت اینشورتک‌ها مهیاتر خواهد شد و روز به روز این نقشه پربارتر و بزرگتر  و شلوغ‌تر می‌شود.

شایان ذکر است که نقشه اکوسیستم اینشورتک ایران نخستین بار در اینشورتک سامیت 2023 در اسفند سال گذشته رونمایی شد و اولین بروزرسانی این نقشه در تیرماه 1402 صورت گرفته بود. برای دانلود نسخه بروزرسانی‌شده این نقشه، اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4