شیما آرا، معاون فنی بیمه های زندگی سامان در گفت‌وگو با «اینشورتک»:

می‌خواهیم بیمه زندگی و عمر را با فناوری پیش ببریم

03 فروردین 1403
شناسه : 796
منبع:

در ایران برخی از هوش مصنوعی در حوزه ارزیابی ریسک و خسارات بیمه استفاده می کنند و صنعت بیمه در ایران هم به فناوری های نوین و هوش مصنوعی توجه دارد. شیما آرا، معاون فنی بیمه های زندگی سامان می گوید: ما در حوزه بیمه زندگی و بیمه عمر تلاش میکنیم از نوآوری‌ها بهره ببریم و برای این مسیر برنامه‌ریزی داریم.

*بیمه سامان از چه زمانی در ارائه محصولات خود، به فناوری های نوین توجه می کند؟

 بیمه سامان هر ساله حدود 40 الی 50 درصد پرتفوی خود را به بیمه زندگی اختصاص داده تا به خانوارهای ایرانی خدمات ارائه کند. محصول بیمه  های ججامع عمر که عموما به بیمه های بیمه عمر و تشکیل سرمایه شناخته می شوند، محصولاتی هستند که مخاطب خرد دارند. این نوع محصولات در پاسخ به نیاز افراد برای داشتن پوشش های کامل بیمه ای و سرمایه گذاری طراحی و ارائه شد.

حدود 18 سال از صدور اولین بیمه نامه عمر و تشکیل سرمایه در بیمه سامان می گذرد. ما بیمه سامان، از ابتدا مسیر خود را با هدف نوآوری آغاز کردیم و  محصول را در سه سبد کم ریسک، پرریسک ومتوسط ریسک به منظور پوشش سلیقه های مختلف ارائه نمودیم. مشتری با توجه به ریسک پذیری، سبدهای مختلفی را در حوزه بیمه عمر و تشکیل سرمایه انتخاب و عملکرد سبدش را دنبال می کند.

درسالهای بعد به این نتیجه رسیدیم که محصول نیاز به تغییراتی دارد و شاید ما به جای اینکه برای مشتریان مسیر سرمایه گذاری را تعیین کرده و به عنوان کم ریسک و پرریسک به آنها ارائه کنیم، کافی نباشد.

*چه عواملی سبب شده که به این نتیجه رسیدید؟

دنیای بازارهای مالی خیلی متحول شده و باید محصولات جدیدی را طراحی کنیم. روی این حساب به طراحی محصولات بیمه های عمر  که قسمت سرمایه گذاری انعطاف پذیری بیشتری دارد، روی آورده ایم. مثلا ما بیمه عمر یونیت لینک را وارد بازار کردیم. این شاید به نظر تحول دیجیتال نباشد ولی هدف ما این بود که همزمان با ارائه  محصول جدید بتوانیم خدمات و فرایند صدور را دیجیتال کنیم. به همین منظور در بیمه نامه یونیت لینک و بیمه نامه های قدیمی عمر و تشکیل سرمایه فرآیند صدور آن لاین را راه اندازی کردیم. در بیمه های نامه های بلندمدت ارائه خدمات در طول مدت بیمه نامه بسیار مهم است. ارائه خدماتی که مبتنی بر تحول دیجیتال باشد و نیاز مشتری را از حیث مراجعه حضوری حذف کند مد نظر قرار گرفت و سعی کردیم خدمات ما در این حوزه آنلاین باشد. از طرفی سعی کردیم خرید خدمت و فرایند ارزیابی ریسک را آنلاین کنیم. بیمه سامان اولین شرکتی بود که سیستم ارزیابی ریسک آنلاین شرکت مونیخ (میرا) را در فرایند صدور بیمه نامه مورد استفاده قرار داد.

*چه کارهای عملیاتی در این زمینه انجام شده است؟

در حوزه اینشورتک قراردادهایی را با مجموعه های نوآوری داریم تا در طراحی محصول مبتنی بر فناوری جدید از آنها کمک بگیریم. بیمه سالمندی یکی از مواردی بود که در سال اخیر اتفاق افتاد. در اتصال بیمه عمر یونیت لینک به بازارهای مالی جدید  نیز برنامه هایی داریم. البته ما هنوز در ابتدای کار هستیم. به هر حال طراحی این محصولات انجام شده و امیدواریم مسیر نوآوری ادامه یابد و  بتوانیم در حوزه بیمه زندگی  از خدمات شرکتهای اینشورتک بهره ببریم.

*مسیر آینده را چگونه می بینید؟

در بیمه سامان قصد داریم علاوه بر بیمه زندگی روی سلامت مشتریان کار کنیم. مثلا زمانی با نرم‌افزار پیگام به ازای قدم زدن به مشتریان امتیاز تخصیص می دادیم و این مشوقی برای کمک به سلامتی بیمه شدگان بود.

یکی از مواردی که درصدد آن هستیم، برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم در کنار بیمه زندگی به افزایش سلامتی و طول عمر مشتریان کمک کنیم. این مسیر مدتهاست که شروع شده و می خواهیم با دوام و استمرار زیادی آن را به نتیجه برسانم.

*برنامه شما چیست؟

یکی از هدف های ما این است که بتوانیم استارت آپ های مرتبط را جذب و روی آنهاسرمایه گذاری کنیم. یکی از این ها همکاری با مجموعه پلنت در قالب  قراردادهایی است که سعی می کنیم اجرایی شود تا بتوانیم ایده های  استارت آپی را جذب کنیم.

در این مسیر سعی می کنیم ایده های نوآورانه را بیابیم، روی آن سرمایه گذاری کنیم تا ایده های آنها به مرحله عمل برسد و واقعا به ارزشی برسند که از آن انتظار داریم. یکی از برنامه های ما قرارداد با استارت آپ هاست. مجموعه کارخانه نواوری پلنت یکی از بهترین ها در این حوزه است.

داده ها در نوآوری خیلی مهم هستند. در بیمه دیتای زیادی وجود دارد که باید قابل استفاده، تفکیک و شناسایی باشد. تمیز کردن داده ها در این مسیر مهم است در حوزه های نواوری باید از دینا استفاده مناسب کرده و آنها را تحلیل کنیم.

 دنیای امروز دنیای مبتنی بر داده است و اگر بخواهیم محصولاتی طراحی کنیم بر مینای نیاز،  باید داده ها را مستمرا تمیز کنیم و از داده ها استفاده کنیم و آن را تحلیل کنیم. ما در سازمان خود، واحد  تحلیل داده داریم و باید بر آنها متمرکز شویم.

*برای سال 1403 چه برنامه هایی در حوزه نوآوری دارید؟

سعی ما این است که محصولات و خدمات جدید مبتنی بر نیاز خانواده ارائه کنیم. خواسته ما این است که بتوانیم  دیدگاه جدید داشته باشیم. به جای بهبود مدام محصولات یا استفاده  از محصولات قدیمی از فرایندهای جدیدی استفاده کنیم که مبتنی بر داده باشد. اینها می تواند محصولات ترکیبی باشد یا خدمات ترکیبی که در دنیا رواج پیدا کرده اند و تمام این موارد مورد استقبال ماست.

*در دنیا چه تحولاتی در صنعت بیمه رخ داده و چه این تحولات را رصد می کنید؟

در بحث تحولات دیجیتال، صنعت بیمه در دنیا در مقایسه با صنایع مشابه مالی مقداری عقب تر است که شاید به دلیل پیچیدگی ها و تنوع محصولات بیمه ای است. استفاده از گجت ها و دیگر تحولات نوین در این حوزه شروع شده و پیشرفتهای خوبی صورت گرفته. اینکه از داده برای ارزیابی ریسک یا برای ارزیابی خسارات بیمه أموال و زندگی استفاده کنیم. همه اینها فرصت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*مصداق های دیگری هم وجود دارد که شما به آن فکر کنید؟

از فناوری های نوین می توانیم در بیزنس های B2B یا B2C استفاده کنیم. از داده ها برای پیش بینی رفتار و سلیقه مشتری و ارزیابی آن می توان استفاده های زیادی کرد. برای بهبود ریسک و شرایط ریسک در دنیا و ایران از هوش مصنوعی استفاده می شود. همچنین اینترنت اشیا در ارزیابی خسارت به کار گرفته می شود. در  ایران هم برخی از شرکتها کار خود را شروع کرده اند. راهی که شروع شده مسیر خوبی است و امیدوارم با سرعت بیشتری در آن پیش برویم.

 
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4