گلشنی اصل، مدیر تحول دیجیتال بیمه دی در گفت‌وگو با اینشورتک:

باید روی هوش مصنوعی در صنعت بیمه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود

06 فروردین 1403
شناسه : 798
منبع:

 

صنعت بیمه در سراسر دنیا دیرتر از سایر صنایع به تحولات فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی توجه کرده؛ اما حالا این رویکرد موردتوجه همه کشورهای توسعه‌یافته است. علی‌اکبر گلشنی اصل، مدیر تحول دیجیتال بیمه دی می‌گوید: در ایران هم به تحولات نوین و استفاده از هوش مصنوعی توجه می‌شود ولی ما نسبت به روند رشد تحولات عقب‌تر هستیم. او معتقد است که آینده صنعت بیمه با تحولات نوین گره‌ خورده و باید همگام با آن شد.

*اقداماتی که در سال 1402 در حوزه تحول دیجیتال و اینشورتک انجام داده‌اید چه بود؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات ما و اتفاقاتی که رقم خورد خانه نوآوری دی‌نو در بیمه دی بود که تقریباً از انتهای سال 1401 راه‌اندازی شد ولی سعی کردیم از سال 1402 کار آن را با قوت با رویکرد نوآوری باز، جذب ایده و نوآوری از افراد داخل و خارج از سازمان و استارتاپ‌های مختلف شروع کنیم که اتفاق خوبی بود. ما با برگزاری کمپین، ایده‌های خیلی خوبی دریافت کردیم که بسیاری از آن‌ها در حال حاضر در مرحله پایش و حتی اجرا هستند. اما در کنار آن یکی از موضوعات مهم در عصر دیجیتال ایجاد تجربه خوشایند برای مشتریان در بستر دیجیتال از سوی ما بود که سعی کردیم بر اساس استراتژی تحول دیجیتال که برای بیمه دی ترسیم کردیم قدم برداریم. وب اپلیکیشن جامع خدمات دیجیتال بیمه دی «دی‌دار» یکی از موضوعات بسیار مهم ما در این حوزه بود که طی این دو سال تلاش کردیم آن را خیلی پررنگ کنیم و در سال جاری با موضوعات مختلف، خدمات متنوع‌تری در آن ارائه دهیم. به‌نحوی‌که کاربر بتواند خیلی راحت انواع بیمه‌نامه‌های موردعلاقه خود را به‌صورت آنلاین خرید کند.

 سعی کردیم صدور آنلاین بیمه‌نامه از طریق وب‌سرویس‌ها و API ها را فراهم کنیم تا بلافاصله پس از پرداخت حق بیمه توسط کاربر، در کر بیمه گری ما صادر شود. در بحث اعلام خسارت تلاش کردیم در حوزه درمان و خودرو کار کنیم به‌نحوی‌که در حال حاضر برای درمان حتی وب‌سرویس‌های بیمه سلامت و تأمین اجتماعی را هم پیاده کرده‌ایم. بلافاصله اگر کاربر اعلام کند که نسخه الکترونیک است می‌توانیم آن را به‌صورت کامل از طریق API و وب‌سرویسی که دریافت کرده‌ایم بخوانیم، به کاربر نشان دهیم و در صورت تأیید، خسارت را به‌صورت کاملاً آنلاین برای کاربر ثبت کنیم. البته اقدامات دیگری هم داشتیم.

**مصداق‌های دیگر کدم‌اند؟

سعی کردیم با استفاده از چت بات هوشمند بیمه‌ای تا آنجا که ممکن است به سؤالات کاربر پاسخ دهیم و حتی این قابلیت را دارد که درصورتی‌که کاربر پاسخ خود را به‌طور کامل دریافت نکند اتصال به اپراتور امور مشتریان ما را برای او فراهم کند تا بلافاصله امکان پاسخ‌گویی به او فراهم شود. ارزیابی ریسک راننده را داشتیم که تلاش کردیم با استفاده از رویکرد تشویقی و فاکتورهای مختلف موجود بتوانیم ریسک راننده را شناسایی کنیم و بتوانیم درصورتی‌که دارای ریسک کمی باشد برای او ابزار تشویقی برای ارائه تخفیف داشته باشیم.

*چقدر هوش مصنوعی موردتوجه شما بوده است؟

 در حوزه ارزیابی سلامت بیمه‌شدگان با استفاده از هوش مصنوعی و ای پی آی تلاش کردیم با استفاده از هوش مصنوعی که روی این حوزه انجام شد و داده‌هایی که به آن سامانه ارائه شد تا قدرت تحلیل سامانه هوش مصنوعی ما با استفاده از آن بیشتر شود بتواند سلامت بیمه‌شدگان را در برابر سرطان و سکته ارزیابی و محاسبه کند و حتی به آن‌ها راهکار ارائه دهد که این در راستای توسعه فرهنگ بیمه و پیشگیری از اتفاقات احتمالی است که ما تلاش کردیم روی آن کار کنیم و آن را در حال حاضر در اختیار مشتریانمان قرار داده‌ایم. این‌ها به‌صورت کلی می‌تواند مواردی باشد که بسیاری از آن‌ها با استفاده از ظرفیت اینشورتک‌ها انجام شد و تلاش کردیم به نحو مطلوبی از این ظرفیت‌ها بهره ببریم.

*برای نوآوری باز چه برنامه‌ای دارید؟

در رابطه با نوآوری باز، خانه نوآوری دی‍نو را با همین رویکرد داریم. ما سعی می‌کنیم ایده‌ها و نوآوری‌های مختلف را از جاهای مختلف دریافت و بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم. کمپین بذر ایده را در سال جاری برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن شد و رویکردمان هم به این صورت است که اگر بتوانیم، از آن ایده و نوآوری در شرکت خودمان استفاده کنیم و اگر حتی امکان سرمایه‌گذاری روی آن را داشته باشیم این کار را انجام دهیم تا بعداً بتوانیم در صنعت بیمه از آن بهره‌برداری کنیم.

*در چه حوزه‌هایی از استارت‍آپ ها و فناورهای جدید استفاده می‌کنید؟

با توجه به اینکه اصولاً ماهیت ما تحول دیجیتال است و به نحوی در کلیه فرایندهای سازمان دخیل هستیم به‌صورت کاملاً جامع از تمام استارتاپ‌ها و فناوری‌های جدید استقبال می‌کنیم. بالطبع از استارتاپ هایی که بتوانند در حوزه فناوری، صدور و خسارت خدمات متمایزی به ما ارائه کنند به‌صورت کامل استقبال می‌کنیم و می‌توانیم خیلی سریع و زود از آن‌ها در چرخه زنجیره ارزشی خودمان استفاده کنیم. کما اینکه در حال حاضر در حوزه صدور و خسارت و حتی خدمات مختلفی در کنار آن با اینشورتک‌های مختلفی کار می‌کنیم و از آن‌ها بهره‌مند می‌شویم. فناوری‌های جدید هم حوزه‌هایی هستند که در حال حاضر در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. امسال به‌خصوص در حوزه AI تلاش کردیم در چت بات بیمه‌ای و ارزیابی سلامت بیمه‌شدگانمان از این فناوری نوین و تکنولوژی استفاده کنیم و علاقه‌مندیم که اگر استارتاپ یا شرکتی بتواند از سایر فناوری‌ها یا همین موضوع AI خدماتی را به ما ارائه دهد از آن در فرایندهای مختلف شرکتمان استفاده کنیم.

*نگاه شما به تحولات جهانی صنعت بیمه و استفاده از پدیده‌هایی نظیر هوش مصنوعی در ایران چگونه است؟

در خصوص تحولات جهانی صنعت بیمه وقتی مقالات مختلف را بررسی کنیم می‌بینیم که صنعت بیمه ازنظر استفاده از فناوری به‌خصوص فناوری‌های نوین در سطح دنیا بسیار عقب‌تر از سایر صنایع است. این‌یک مطلب کلی است که تنها به صنعت بیمه ایران هم مربوط نمی‌شود اما سرعت پذیرش صنعت بیمه در دنیا نسبت به این فناوری‌ها خیلی بیشتر از کشور ماست. در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌ها با استفاده از همین تکنولوژی‌ها سعی کرده‌اند به معنای واقعی تحول دیجیتال را پیاده‌سازی کنند. اینکه مثلاً شرکتی مثل لمونید با استفاده از هوش مصنوعی و چت بات کاملاً هوشمندی که تولید کرده خدمات را متفاوت می‌کند و خودش می‌گوید کلاً بیمه را فراموش کن و با من بیمه را یاد بگیر و از خدماتش بهره‌مند شو، خدماتی را با استفاده از AI در حوزه فروش و خدمات پس از فروش فراهم می‌کند که فرد با دادن یک سری اطلاعات به این هوش مصنوعی یا چت بات می‌تواند بیمه‌نامه خود را به‌راحتی به‌صورت آنلاین خریداری کند یا با ارسال تصاویر موقع خسارت و با تکنولوژی‌های مختلف image processing و AI خیلی راحت می‌تواند خسارت را برآورد و حتی مقداری از آن را پرداخت کند. یا اگر صد درصد از میزان خسارت مطمئن است کل خسارت را در عرض چند دقیقه برای بیمه‌گذار واریز کند. یک مشتری، یک بیمه‌گذار، یک شهروند از صنعت بیمه چه می‌خواهد؟ اینکه بتواند خدمات خود را به‌راحتی دریافت کند و در موقع خسارت بداند شرکتی که از آن بیمه خریداری کرده خیلی راحت در کنار اوست و می‌تواند کمک کند. این خود موضوع مهمی است که در دنیا تا حدی پیاده‌سازی شده و نیاز است قدری در کشور ما سرعت آن بیشتر شود. استارتاپ هایی هستند که در این زمینه‌ها کارکرده اما به دلایل مختلف آن‌طور که باید شکل نگرفته‌اند. دلایلی مانند عدم سرمایه‌گذاری مناسب یا اینکه نتوانسته‌اند تیم‌ها را برای ادامه مسیر در خود ایران نگه‌دارند یا اینکه شاید به‌مراتب تکنولوژی‌های سطح پایین‌تر را انتخاب کرده‌اند یا هر موضوع دیگری. اما این موضوع فعلاً در کشور ما بسیار کمرنگ است و می‌تواند خیلی پررنگ‌تر باشد یعنی اگر در حوزه هوش مصنوعی مقداری سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد می‌تواند اتفاقات خیلی خوبی در صنعت بیمه در حوزه فروش و خدمات پس از آن شکل بگیرد. من به این خوش‌بین هستم یعنی این اتفاق می‌تواند بیفتد کما اینکه در حال حاضر می‌بینم که بعضی شرکت‌ها روی این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به آن علاقه‌مند هم هستند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4